lunes, 3 de noviembre de 2014

Ús del llenguatge audiovisual a l'educació

A l'anterior classe de GTIC, del dia 27 d'octubre, vam tenir llegida la lectura del primer i segon capítol del llibre: "Vídeos y educación" de Joan Ferrés.

Aquest llibre dóna resposta a  una sèrie de qüestions que tenen a veure entre els conceptes, "Vídeo" i "Educació". El que el llibre pretén és contribuir a una reflexió teorica i pràctica a l'hora sobre la integració del vídeo en el procés d'ensenyança de l'aprenentatge. En el llibre s'analitza el mètode audiovisual com a forma diferenciada de processament de les informacions. No podia començar aquesta entrada sense parlar d'aquest llibre. 

Un cop introduïts una mica en el tema, cal remarcar i justificar el llenguatge audiovisual a l'aula. 

Les persones, com tots sabem, tenen dos hemisferis: L'hemisferi dret i l'hemisferi esquerre. El primer, controla la part esquerra del cos i el segon, el dret. 

A l'hemisferi esquerre realitzem accions com serien la lectura, l'escriptura i el càlcul. En canvi,  l'hemisferi dret comporta tota la part de les emocions.

 Per això, quan llegim un text, utilitzem l'hemisferi esquerre i per observar o mirar una foto, utilitzem l'hemisferi dret.

Ara bé, la societat, com funciona? Com ens guiem les persones? Per l'hemisferi dret o l'esquerre?

Doncs les persones ens guiem per l'hemisferi dret, és a dir, el de les emocions. La societat en general funciona emocionalment, es guien per aquest a l'hora de pendre decisions. Per això diem que el nen creix de manera contradictòria, perquè a l'escola es funciona d'una manera però la societat d'un altre. I aquí ve el conflicte: Qué és millor? 

Vegem un exemple:


LLEGIR UN TEXT consisteix en:

Imatges      Idees         Emoció
Quan fem una lectura d'un text o llibre, el primer que ens ve al cap es relacionar aquelles paraules que llegim amb una imatge. Un cop tenim la imatge, aquesta ens fa pensar en diverses idees i d'aquí es produeixen les emocions.

És diferent quan:

MIRAR IMATGES/VEURE VÍDEO

Imatges      Emoció        Idees

Quan veiem una imatge directament, el primer que ens provoca i causa és una emoció, sensació i sentiment, i un cop has digerit i paït aquest sentiment, llavors és quan et venen les idees d'aquella imatge determinada.

Responent a la pregunta (mal formulada anteriorment) direm que:

Depenent del context en el que estiguem i depenent també dels objectius que volguem aconseguir, haurem d'agafar el camí de les emocions o el camí de les idees. Ambdos vàlids totalment en l'educació. Amb cadascun treballem aspectes diferents.



Flickr, Javier Lerena


Per això és important que en cada activitat el mestre marqui el objectius a aconseguir. Ha de saber emprar correctament les eines i recursos que té al seu a bast per tal que els seus alumnes tinguin un bon procés d'aprenentatge. Dintre d'aquests recursos i eines que diem ens referim a les presentacions Power Point, les presentacions de google, Prezi, Wordle, Padlet, Bubbl...

Disponibles tots per a treballar i introduir en educació però tots diferents ja que cadascun ens proporciona aspectes diversos. Depenent del que volguem transmetre, conceptes, per exemple, escollirem una presentació sigui amb el programa que sigui o bé un bubbl.


Si en canvi volem transmetre als infants informació a través de les emocions, escollirem un Prezi, per exemple.



*Entrada realitzada conjuntament amb Rebeca Losada i Marta Pagan.

No hay comentarios:

Publicar un comentario