jueves, 23 de octubre de 2014

El Power Point i 12 propostes d'ús creatiu i multimedial

El Power Point és un programa inclós en el programari de Microsoft Office, que ens dóna la possibilitat de crear presentacions creatives i multimedials. Gràcies a aquest programa podem desenvolupar capacitats com la cerca, la selecció, l'anàlisi i la síntesi de la informació, a més, de transformar-la en coneixement. 
La seva estructura es basa en una presentació formada per diapositives, on podem inserir diversos objectes com són el text, les imatges, els vídeos, etc. 
Els altres elements, menys coneguts, tot i que no menys importants, són les transicions, que són la manera de pasar d'una diapositiva a una altra; les animacions, que son l'efecte visual que apliquem entre els objectes d'una diapositiva; i les accions, que són les instruccions que donem que fem clic o passem el ratolí per sobre d'un objecte. 


Com ja hem dit abans, podem donar-li al Power Point un ús creatiu. Les presentacions ens ajuden a l'hora de crear una interacció entre el professor i l'alumne, fan més fàcil i flexible el discurs del mestre i afavareixen l'aprenentatge cooperatiu. 


A classe, vam treballar un document on es donaven 12 proposte d'ús creatiu i multimedial del Power Point. A continuació farè un breu resum d'aquestes propostes. 

La primera proposta seria substituir les antigues presentacions amb simples imatges, per una imatge central que es pogues ampliar, tot mostrant altres imatges en miniatura que ens serveixin per exiplicar allò que volem. Podriem afegir també, botons per anar endavant i endarrere en la presentació, de manera que ens facilitin la navegació per aquesta. Un altre innovació en aquesta proposta seria fer possible un ordre aleatori entre les imatges per així poder adaptar el discurs del metres als interessos i al ritme de la classe. En resum podem dir que fugim del discurs lineal. 
Suposant que fem una classe de música, podem crear un "sac de sons" que, mitjançant enllaços, ens permetessin tenir accés a un repertori de fragments musicals que utilitzarem a classe amb els alumnes. 
Una altra utilitat és fer servir una diapositiva del Power Point com si fos un cuadre en blanc per un pintor. Podem crear material escrit, que pot servir tant al professor com als alumnes. 
En l'actualitat, ha canviat el model de classe que s'impartia en l'antiguitat. Abans, el mestre explicava i parlava seguint un llibre de text i els alumnes escoltaven i prenien apunt. Ara, ja no és així. Els alumnes ara fan ún de la participació i aquesta interacció ens dóna molt de joc per a noves propostes. Es podria crear una sèrie de diapositives amb preguntes i enllaços a altres diapositives on es troben les respostes correctes, i aquest mètode ens pot ser molt útil per fer un repàs sobre algún tema que s'hagi treballat anteriorment a classe. 
Els mestre avui en dia, haurien de demanar un treball amb Power Point que fos evaluable, ja que, com s'ha dit anteriorment, es treballa la capacitat de síntesi de la informació. Es podria proposar un tema a treballar i posar com a limitació un nombre de paraules per diapositiva. D'aquesta manera, si diem als alumnes que han de resumir un tema en 5 diapositives i que només poden haver 30 paraules a cada una, per exemple, doncs hauran de trobar la manera de sintetitzar tota la informació que trobin.
La cooperació també és una bona metodologia per treballar a l'aula. Podem donar als alumnes una diapositiva amb tot d'elements desordenats, on ells mateixos i entre tots han de col·locar-los en el seu lloc correcponent i fer així una tasca de creació conjunta.
Per als més petits, podem fer servir una presentació de Power Point per explicar un conte. En les diapositives poden apareixer imatges del protagonistes, dels decorats, dels intruments que apareixen a la història, però hem d'anar amb compte, perquè no hem d'oblidar que el conte l'explica el mestre, no el powerpoint. A més, una proposta creativa podria ser oferir als nens diferents finals del conte per què puguin escollir-lo ells mateixos. 
Segons Joan Ferrés el llenguatge audiovisual té un gran valor com a transmissor d'emocions i de com aquestes poden arribar a motivar a un grup de persones. Per aixó, podriem utilitzar un Power Point per un joc d'imatges i música triades amb una finalitat concreta i muntades en una seqüència. Si aquesta seqüència la contrueix el mestre l'aprenentatge es dóna en el debat que es crear posteriorment a l'explicació, però si són els alumnes qui busquen les imatges i els sons, l'aprenentatge es dóna en el moment de la creació. 
Per acabar, un diapositiva de Power Point pot ser entesa com una màquina per recollir idees. Aquesta proposta no està pensada per ser ensenyada sinó per recollir idees i plasmar-les en format digital.


Entrada realitzada conjuntament amb Rebeca Losada i Marta Pagan.

No hay comentarios:

Publicar un comentario