miércoles, 15 de octubre de 2014

Blogs, blogosfera i ús educatiu dels blogs

Actualment, va aumentant el número  de persones que creen una plataforma de bloc. Això no és estrany ja que tenim moltes plataformes blogueres, algunes de més complicades que d'altres, però totes estan a l'abast de tothom i són fàcils d'utilitzar. La majoria de persones, tenen un bloc o, si més no, saben el que és i tenen les nocions bàsiques per saber la seva utilitat.

Ara bé, quan ens referim a blogosfera no anem més enllà que, és un conjunt de diverses persones que es comuniquen, comparteixen una sèrie de pautes i patrons que possibiliten la comunicació globalment. En definitiva, anomenem blogosfera al conjunt de blogs.

Per saber-ne i aprendre més sobre els blogs seria interessant visualitzar el següent vídeo:



*Vídeo extret dehttps://www.youtube.com/watch?v=hrs8MGWhDhg 

 *Vídeo original ahttps://www.commoncraft.com/video/blogs 

Un cop ja documentats en tema blogs, caldria aprofundir més amb el tema de la blogosfera. Per això, hem fet un recull dels punts més importants per entendre-ho: 

1. La blogosfera no té ni tindrà mai límits. Està composta per comunitats molts diferents entre unes i d'altres i anirà en creixement.

2. Els blogs crea comunitats i vincles tant sumament intensos que, reforcen, en general, el sentit democràtic de les persones. Cadascú és responsable de les informacions/opinions publicades i són totalment respectades per la comunitat.

3. La blogosfera és el canvi més gran produït a internet. Un canvi que s'anomena, web 2.0. Per saber què són aquestes webs pots clickar aquí.

4. El diàleg és el concepte principal i essencial per manejar-se en aquest entorn.

5. Crear comunitat: comparteix i expandeix les idees del teu blog i la blogosfera. 

6. En la blogosfera tots som iguals. Ningú és superior a ningú i per tant sen-te amb llibertat de comunicar-te amb tots els blogaires.

Ús educatiu dels blogs

Podriem veure tres maneres d'usar educativament els blogs. La primera en relació a la millora del rol docent, la segona, encarada a nosaltres mateixos com a formadors, i la tercera i última per als estudiants. En aquest cas, remarcarem l'última ja que és la situació en la que ens trobem actualment. 


-Escriure un diari  amb els continguts i tasques que es treballen i realitzen en les diferents assignatures.

-Elaborar un diari de l'aula de caire informal (les seves fotos, les seves experiències, aniversaris, etc.) que faciliti la relació entre els companys d'aula o centre.

-Debatre en grups una activitat proposada.

-Elaborar portafolis personals basat en tasques d'assignatures, experiències...

-Crear una biblioteca de recursos que es considerin d'interès: mitjançant el feedly, blogrolls...

-Utilitzar el blog com a espai que permet l'intercanvi de documentació amb els companys de classe.

Encara i així, si voleu saber més us recomano llegir: 
http://cv.uoc.edu/~ueees/tutorial_blog/cat/usos_educatius_del_blog.html 


*Informació extreta de: Balagué, F.  i Zayas, F. (2008). Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents . Barcelona: Editorial UOC.

*Entrada realitzada conjuntament amb Rebeca Losada i Marta Pagan.

No hay comentarios:

Publicar un comentario